ALLMÄNNA KÖPVILLKOR - KUNGLIGA SLOTTSBODEN


1. Inledning

Dessa allmänna köpvillkor är tillämpliga när du köper varor via vår webbutik, www.kungligaslottsboden.se, och då leverans sker till adress belägen i Sverige.

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år).


2. Produktinformation och bilder

Vi strävar alltid efter att tillhandahålla så korrekt produktinformation som möjligt. I undantagsfall kan dock avvikelser förekomma. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du besöker vår webbutik.

3. Beställning

Orderbekräftelse, leveransbekräftelse och kvitto
Direkt efter att du slutfört din beställning skickar vi en orderbekräftelse via e-post. Om du inte omgående efter din beställning får en orderbekräftelse, eller om orderbekräftelsen skulle avvika från din beställning, vänligen meddela Kundservice omgående. Följesedel kommer inte med paketet utan fås elektroniskt i samband med att paketetet skickas, samt instruktioner för hur man ändrar eller avbeställer.

Ändring och avbeställning
En order är bindande. Om du ångrar dig har du alltid möjlighet att utnyttja ångerrätten, se nedan under rubriken Ångerrätt och reklamation. Vänligen notera att du i sådant fall får stå för returfrakten själv.

Enligt konsumentköplagen har du rätt att avbeställa en vara fram tills det att du mottagit varan, men du är då skyldig att ersätta oss för våra kostnader och skälig förlust som vi drabbas av till följd av avbeställningen.


4. Leverans

Leveransalternativ
Ditt paket skickas med någon av våra speditörer, vilka framgår i kassan och kan bero på vikten eller storleken på de varor du handlat.

Leveranstid
Normalt levereras din order till ett ombud eller direkt i brevlådan inom 1-4 dagar.
Du får en avisering från ombudet när och var du kan hämta ditt paket. Glöm inte att ta med giltig legitimation.
Vänligen notera att leveranstiden kan komma att förskjutas om du valt att betala med kort och detta vid köpet inte hade täckning för att reservera orderns värde.

Ej uthämtade/refuserade paket
Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i omkring 14 dagar från det att paketet anlänt, därefter skickas det tillbaka till oss.

För det fall du inte hämtat ut ditt paket inom föreskriven tid och det återsänts till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift som motsvarar våra frakt- och hanteringskostnader.

Om leverans eller avhämtning uteblir genom att du underlåter att hämta ditt paket efter avisering och du inte meddelat förhinder, kan vi komma att se din underlåtelse som en avbeställning av varan. Vi återbetalar då köpesumman med avdrag för leverans- och returfraktkostnad, samt eventuella andra kostnader som vi drabbats av.

Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Närmare information om ångerrätten finner du nedan, under rubriken Ångerrätt och reklamation.

Dröjsmål i leverans
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera de varor som du beställt vid utlovad tid, kan oförutsedda hinder uppstå. Om leveransen dröjer ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka orsaken till dröjsmålet. Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Mer information rörande reklamationer finner du nedan under rubriken Ångerrätt och reklamation.


5. Priser och betalning

Priser och avgifter
Alla priser anges exklusive frakt. Fraktkostnad utgår enligt våra speditörers tariffer, exakt fraktkostnad framgår i kassan.

Betalning
Att handla i vår webbutik är säkert och enkelt. Betalning sker med kort och alla betalningar hanteras av Klarna. Dina kort- eller kontouppgifter hanteras inom Klarnas slutna, krypterade betalsystem och uppgifterna lämnas aldrig ut till någon annan part, inte ens till oss. Läs gärna mer om Klarnas säkra betalningshantering här.

Debitering och reservering av belopp
När du handlar hos oss kommer beloppet vid beställningen att reserveras på ditt kontokort. Först när varan skickas till dig genomförs den slutliga debiteringen.
Vänligen notera att leveranstiden kan komma att förskjutas om kortet vid köpet inte har täckning för att reservera orderns värde.


6. Reklamation och ångerrätt

Reklamation
Vi följer Konsumentverkets rekommendationer för e-handel. Kundtjänst måste alltid kontaktas via vårt kontaktformulär, e-post (kundservice@kungligaslottsboden.se) inom skälig tid. För mer information se nedan. Fraktskador ska rapporteras in omedelbart. Om skadan är uppenbar redan vid upphämtning ska rapport även gå till ombudet vid upphämtning. Vid rapportering till kundservice, bifoga bilder på skadat ytteremballage och skadat gods. Observera att den trasiga produkten samt emballaget måste sparas tills dess att ärendet är löst. Reklamation av vara pga tillverkningsdeffekt ska ske inom skälig tid efter det att felet har upptäckts, dock senast inom 1 år från köptillfället.  Om varan ej finns i lager eller har utgått så kontaktar vi dig innan vidare hantering. Vi hanterar reklamationsärenden normalt sett inom 3-14 arbetsdagar. Vid godkänd reklamation av köp så återbetalar vi summan för din beställning inom 30 dagar.

Ångerrätt
Vid köp av Kungliga Slottsbodens produkter har du som kund 30 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Du är ansvarig för att kontrollera att leveransen och produkterna är oskadda i samband med mottagande av paketet.

Du har 30 dagars öppet köp från det att du mottagit paketet, förutsatt att produkten returneras oanvänd i oskadad originalförpackning och i de fall där varan är plomberad skall denna vara obruten. Du kan då välja om du vill byta till en annan produkt eller få tillbaka pengarna. Om du önskar att göra ett byte, kontakta vår kundtjänst innan du skickar in retur. Vid retur eller byte betalar du själv returkostnaden. Märk returen tydligt med Kungliga Slottsboden och ditt ordernummer och skicka paketet till:

Bonver Logistics
Att: Kungliga Slottsboden
Gåshaga brygga 1
181 85 Lidingö

Returhanteringen tar ca 1-3 veckor.

Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket.

Återbetalning 
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka allt det du har betalat till oss, med avdrag för kostnaden för returfrakt. Det innebär att vi, förutom varuvärdet, återbetalar exempelvis leveranskostnader.

Om du ångrar köp av en del av de varor du beställt, återbetalas inte kostnader och avgifter som skulle ha utgått för resterande del av ordern, t.ex. fraktkostnad. Om du ångrar köpet av en vara som är en del av ett paketerbjudande återbetalas det belopp som återstår när köpeskillingen minskas med övriga varors ordinarie pris.

Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen till dess att vi fått tillbaka varan från dig eller till dess att du sänt oss ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Vi kommer att återbetala pengarna till det kort från vilket betalningen drogs vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.


7. Tvister

Vi på Kungliga Slottsboden strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om en lösning för det fall någonting har blivit fel.

Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi förbinder oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.


8. Övrigt

Personuppgifter
För att kunna fullgöra avtalet med dig är vi tvungna att samla in och behandla personuppgifter.

Vi använder uppgifterna först och främst för fullgörande av avtalet men även för statistiska ändamål, för utveckling av vår hemsida och vårt utbud samt för marknadsföring via e-post. Vidare lagrar vi uppgifterna för att förenkla hanteringen vid framtida relationer oss emellan.

Vi säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part. De samarbetspartners vi arbetar med förhåller sig till GDPR.

Fullständig information kring vår hantering av personuppgifter finner du här.

Cookies
En cookie är en liten textfil med information som webbservern du besöker skickar till din webbläsare. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är t.ex. möjlig att använda för att följa en användares surfande. De s.k. permanenta cookies, sparar en fil under en längre tid på din dator. Hur länge de sparas avgörs av vilken tidsinställning som är gällande. För många cookies är 1000 dagar default, andra är inställda till ett år.


Kundservice, kontakt och bolagsuppgifter

Kungliga Hovstaterna            
10770 Stockholm

Telefon:           08-402 60 00
E-post:            
info@kungligaslottsboden.se (övriga frågor)
kundservice@kungligaslottsboden.se (returer / reklamationer)

Webbadress: www.kungligaslottsboden.se

Organisationsnummer: 2021003484

Vänligen notera att returadress för återsändande av varor är:
Bonver Logistics
Att: Kungliga Slottsboden
Gåshaga brygga 1
181 85 Lidingö

Besöksadress: Kungliga slottet, Stockholm